سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 9 سپتامبر طرح کاهش 8هزار سرباز آمریکایی در عراق و افزایش نیرو‌های این کشور در افغانستان را اعلام می‌کند.

به گزارش سی ان ان، در نسخه‌ای از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا که در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده و قرار است سه شنبه بعد از ظهر توسط وی در دانشگاه ملی دفاع آمریکا قرائت شود، رئیس جمهور این کشور نوشته است که تصمیم به کاهش نیرو‌ها در عراق را به توصیه فرماندهان ارشد نظامی از جمله ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیرو‌های امریکایی در عراق اعلام خواهد کرد.

جرج بوش در متن سخنرانی خود نوشته است که او (پترائوس) و فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا توصیه کرده‌اند که ما روند کاهش نیرو‌های اضافه در عراق را در پیش بگیریم.

بوش افزوده است که طی چند ماه آتی ما در حدود 3.400 نیروی پشتیبانی رزمی را به خانه باز خواهیم گرداند. این نیرو‌ها شامل پرسنل نیروی هوایی، واحدهای مهمات انفجاری، مهندسین طراحی عملیات نظامی و ساخت وساز، پلیس نظامی و نیرو‌های حمایت لجستیکی می‌شوند و در ماه نوامبر سال جاری نیز ما یک گردان از تفنگداران دریای که اکنون در استان انبار به خدمت مشغول هستند را به آمریکا برخواهیم گرداند.در ماه فوریه 2009 نیز یک تیپ نظامی به خانه باز خواهد گشت.

در ادامه متن سخنرانی رئیس جمهور آمریکا آمده است: این نفرات در مجموع 8 هزار نفر از نیرو‌های اضافی را شامل می‌شود که بدون جایگزینی به خانه باز می‌گردند.

بوش دلیل کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق را کاهش خشونت‌ها در این کشور به پایین‌ترین میزان آن از بهار سال 2004 عنوان کرده است: "میزان تلفات در میان شهروندان، در درگیری‌های فرقه‌ای و بمب گذاری‌های انتحاری پائین آمده و زندگی عادی به جوامع در سراسر عراق بازگشته است.

بوش افزوده که اگرچه پیشرفت در عراق شکننده و خشونت‌ها در این کشور قابل بازگشت است اما پترائوس فرمانده نیرو‌های آمریکایی و رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق گزارش داده‌اند که اکنون به نظر می‌رسد آنچه که ما به دست آورده‌ایم زمان بیشتری دوام پیدا کند.

بوش در ادامه متن سخنرانی خود به این نکته اشاره کرده که در حالی که دشمن در عراق هنوز خطرناک است، ما توانستیم  جلوی تهاجم آن را بگیریم و قابلیت نیرو‌های عراقی در عرصه فرماندهی در میدان نبرد و پیروزی در مبارزه افزایش یافته است. در نتیجه این امر ما توانسته‌ایم به سیاست بازگشت "موفقیت آمیز" خود،  با کاهش نیرو‌های رزمی در عراق جنبه اجرایی بدهیم.

افزایش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان

بوش اما در سخنان خود در دانشگاه دفاع ملی آمریکا اعلام خواهد کرد که کار بیشتری باید در افغانستان انجام شود. میزان نیرو‌های آمریکایی از 20 هزار نفر طی دو سال اخیر تا به امروز به 31 هزار نفر رسیده است.

در ماه نوامبر سال جاری نیز یک گردان از تفنگداران آمریکایی به جای اعزام به عراق به افغانستان اعزام خواهد شد. در ماه ژانویه سال 2009 نیز یک تیپ رزمی مشتمل بر هزاران نیروی نظامی به افغانستان می‌روند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه متن سخنرانی خود افزوده است که این نظامیان به افغانستان خواهند رفت تا تا تضاد آشکار در این کشور را پاک کنند.

بوش تضاد آشکار در افغانستان را اینچنین شرح داده است: در حالی که تروریست‌ها و افراطگرایان به عمد بی گناهان را هدف قرار می‌دهند و می‌کشند. نیرو‌های ائتلاف و افغان زندگی خود را برای حفاظت از بی گناهان به مخاطره می‌اندازند.

بوش همچنین اذعان کرده است که نیرو‌های آمریکایی بعضا مسئول کشته شدن شهروندان افغان هستند.

کد خبر 62906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز